مخملک یا تب اسکارلت، نوعی بیماری مسری است که بر اثر ایجاد یک عفونت در بدن رخ می‌دهد و در کودکان، به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف و در حال رشد، بیشتر دیده می‌شود. مخملک یک بیماری نادر است اما همچنان بیشتر در کودکان دیده می‌شود که گلودرد یا پوست حساسی دارند. علت اصلی مخملک در کودکان، رشد باکتری‌های استرپتوکوک در بدن بیمار است که مستقیماً به پوست و گلو حمله می‌کنند.

دردناک‌ترین بخش مرتبط با مخملک، برافروختگی و سرخی پوست (بثورات پوستی) و ایجاد گره‌های متورم روی زبان است که در بدن بیمار ایجاد می‌شود. این بثورات پوستی، به رنگ قرمز توت فرنگی بوده و نسبت به لمس بسیار حساس هستند. مهم است که کودکان این بثورات پوستی را نخارانند و با دست‌هایی که آنها را لمس کرده‌اند، سایر نواحی غیر عفونی بدن خود را لمس نکنند؛ زیرا این کار باعث رشد و گسترش بیماری می‌شود. وجود گره‌های متورم روی زبان، خوردن و آشامیدن را به شدت دشوار می‌کند. بنابراین مهم است که والدین در سریع‌ترین زمان ممکن، کودکان را نزد پزشک ببرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان بیماری مخملک و یا برای دریافت نوبت مشاوره در مطب دکتر نسرین السادات دوامی با شماره تلفن ‌03133350189 تماس حاصل فرمایید.

دلایل تب اسکارلت در کودکان

والدین باید توجه داشته باشند که مخملک یک بیماری مسری است و به کسانی که با فرد بیمار در تماس هستند نیز منتقل می‌شود. کودکان به دلیل تحمل اندک بدن خود، مستعد ابتلا به این بیماری هستند. تماس نزدیک، استفاده از وسایل شخصی مشترک و تنفس هوای آلوده به میکروب، دلایل اصلی انتقال باکتری مخملک هستند. والدین باید توجه داشته باشند که چندین عامل با هم همراه می‌شوند تا محیط مناسبی برای رشد میکروب این بیماری به وجود بیاید. یک کودک می‌تواند در موارد زیر، به این میکروب آلوده شود:

• تنفس کردن باکتری‌های موجود در هوایی که ممکن است فرد آلوده در آن عطسه یا سرفه کرده باشد.
  • لمس پوست فردی که دارای بثورات پوستی تب اسکارلت است.
  • به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند حوله، ملافه تخت و کاسه‌های غذایی با فرد آلوده
  • بیماری مخملک همچنین می‌تواند از طریق حشرات حاملی که ممکن است روی پوست فرد آلوده نشسته باشند، منتقل شود و به یک فرد سالم برسد.

علائم مخملک در کودکان چیست؟

بیماری مخملک چندین علائم مشخص دارد که باعث می‌شود به راحتی قابل تشخیص باشد. شما همیشه می‌توانید برای خلاص شدن از شر مشکلات آینده در کودکان و همچنین از بین بردن خطر بیماری، به درمان زود هنگام اعتماد کنید. برخی از شناخته شده‌ترین و قابل تشخیص‌ترین علائم تب اسکارلت که در مرحله مقدماتی مشخص می‌شوند عبارتند از:

• گلو درد و دل درد
  • حالت تهوع و سردرد
  • بثورات پوستی قرمز در سراسر بدن که نسبت به لمس حساس بوده و همچنین با تماس پوستی گسترش پیدا می‌کنند. همیشه توصیه می‌شود که هرگز این بثورات پوستی را نخارانید. زیرا مایعاتی که از آنها خارج می‌شود، می‌تواند شدت بیماری را افزایش دهد.
  • پوشانده شدن زبان با یک لایه سفید از باکتری‌های در حال رشد که جویدن و بلعیدن را دشوار می‌کند.

بثورات روی بدن، طی یک تا دو روز به طور کامل ایجاد شده و از صورت تا گردن گسترش پیدا می‌کنند. در موارد شدید، روی کمر و بازوهای بیمار نیز بثوراتی مانند سنباده ایجاد می‌شود که باعث تحریک و خارش بیش از حد بدن می‌شوند. هنگامی که این بثورات پوستی به طور کامل رشد کردند، شدت علائم نیز در بدن بیشتر می‌شود. برخی از علائم شایع که پس از رشد کامل بثورات پوستی مشاهده می‌شوند، عبارتند از:

• تب مداوم بالای ۱۰۱ درجه فارنهایت
  • گلوی بسیار دردناک و قرمزی توت فرنگی مانند سطح گلو که بلعیدن را به یک چالش اساسی تبدیل می‌کند. گاهی اوقات در حاشیه دهان، لکه‌های مایل به زرد نیز ایجاد می‌شوند و باعث احساس سوزش دائمی می‌شوند.
  • بزرگ شدن غدد گردن که نسبت به لمس حساس بوده و ممکن است در نتیجه عفونت در گلو ایجاد شوند.
  • آغاز تورم گره‌های روی زبان و حساس شدن آنها نسبت به لمس که در نتیجه باعث دشواری شدید در خوردن، آشامیدن و بلعیدن می‌شود.

چگونه می‌توان مخملک را درمان کرد و از شیوع آن جلوگیری نمود؟

به طور کلی بیماری مخملک، از زمان بروز اولین علایم در بدن کودک، حدود ۷ روز طول می‌کشد. شروع درمان با مصرف آنتی بیوتیک در اوایل بیماری، می‌تواند یک مهلت راحتی ۲۴ ساعته برای بیمار فراهم کند. بسیاری از پزشکان آنتی بیوتیک‌های قوی تجویز می‌کنند که باکتری‌های در حال رشد را از بین برده و می‌کشند و همچنین سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می‌کنند تا از وارد شدن آسیب بیشتر به بدن جلوگیری کنند.

توصیه می‌شود دوره مصرف داروها را کامل کنید تا از بروز مجدد عفونت در کودک، جلوگیری نمایید. برای مبارزه با تب، می‌توان از برخی داروهای ساده مانند ایبوپروفن و آسپرین استفاده کرد. همچنین غرغره کردن آب نمک و نوشیدن مقدار زیادی آب، گلو درد را تسکین می‌دهد. داروهای خانگی مانند آب سیب و ترکیب کردن نمک اپسوم در آب حمام، یا ترکیب عسل و آب گرم نیز می‌تواند به درمان ریشه‌ای عفونت و پیشگیری از آن کمک کند.

پزشکان همیشه توصیه می‌کنند مراقبت‌های مناسب برای کودکان انجام شود؛ زیرا این بیماری می‌تواند کشنده و مهلک باشد. برخی از رایج‌ترین و موثرترین روش‌های درمانی که می‌توانند باعث سهولت در طول فرآیند این بیماری شوند عبارتند از:

• خوردن غذاهای سرد، مانند بستنی‌ها و مایعات خنک برای کمک به گلو درد
  • مصرف غذاهای نرمی که به راحتی قابل بلعیدن هستند تا از شدت یافتن بیشتر درد‌ گلو جلوگیری کنند.
  • پوشیدن لباس‌های سبک و باز برای رسیدن هوا به بثورات پوستی و تسکین آنها
  • استفاده از لوسیون کالامین به منظور جلوگیری از خارش بثورات روی بدن

از این رو برای والدین بسیار مهم است که مراقب سلامتی کودک خود باشند و به آنها داروهای مناسبی بدهند که نه تنها برای درمان بیماری، بلکه برای جلوگیری از شدت یافتن بیماری در بدن کودک که باعث ضعف او می‌شود نیز مناسب باشند.