Close this search box.
دکتر نسرین دوامی » مقالات » آبله مرغان در کودکان از کجا شروع می شود؟
مدت زمان مطالعه

آبله مرغان در کودکان از کجا شروع می شود؟

آبله مرغان در کودکان از کجا شروع می شود؟ آبله مرغان نوعی عفونت است که در اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود. بیشتر کودکان به این بیماری مبتلا می شوند. معمولاً آبله مرغان در کودکان پیش از ۱۰ سالگی خود را نشان می دهد. دستگاه ایمنی بدن در زمان بروز عفونت پروتئین و آنتی‌بادی تولید می کند تا با این ویروس مبارزه کند. این کار موجب ایجا ایمنی طولانی مدت در بدن می گردد. بنابراین به ندرت امکان دارد که یک شخص در طول زندگی خود بیش از یک بار به این بیماری مبتلا شود. در این مطلب می خواهیم علائم ابتلا به این بیماری و روش های مقابله با آن را برای شما بیان کنیم. خانم دکتر نسرین دوامی بهترین متخصص اطفال اصفهان ما را در این بیانات همراهی می کنند.

آبله مرغان در کودکان

علائم آبله مرغان در کودکان

تب و سردرد

راش و دانه‌های پوستی

کاهش اشتها یا مشکلات مرتبط با تغذیه

کسالت و خستگی یا بی حالی

آبله مرغان در کودکان چگونه درمان می شود؟

هدف از درمان آبله مرغان کودکان، تسکین علائم بیماری و ایجاد احساس آرامش در کودک در زمان مقابله دستگاه ایمنی با ویروس می‌باشد.

کرم یا پماد نرم‌کننده می‌تواند به رفع خارش کمک کند. به این منظور در بیشتر موارد از پماد کالامین استفاده می‌شود.

در صورت دشواری در خوابیدن در اثر خارش می‌توان از شربت آنتی هیستامین استفاده کرد. این دارو در کودکان بالای ۱ سال قابل استفاده است و بایستی در زمان خواب مصرف شود. داروی کلرفنامین نیز به رفع خارش در طول روز کمک می‌کند ولی ممکن است سبب خواب‌آلودگی شود.

جهت جلوگیری از بروز مشکل در زمان خارش پوست، ناخن‌ها بایستی کوتاه نگه داشته شوند.

لباس کودک بایستی مناسب باشد به گونه‌ای که کودک احساس سرما یا گرما نکند. به این منظور از پارچه‌هایی مانند کتان می‌توان استفاده کرد.

روش های رفع تب کودک برای آبله مرغان در کودکان

جهت پایین آوردن تب می‌توان از داروی پاراستامول استفاده کرد. این دارو به شکل شربت یا قرص ویژه کودکان موجود است. داروی پاراستامول سبب رفع علت اصلی بروز تب نمی‌شود و به غیر از رفع تب سبب تسکین سردرد و دیگر انواع درد می‌شود.

در دمای طبیعی اتاق از پوشاندن لباس های اضافی به کودک بایستی خودداری شود.

کودک باید مقدار زیادی مایعات مصرف کند. این کار به جلوگیری از کم آبی بدن کودک کمک می‌کند. چنانچه کودک تحریک‌پذیر و کج‌خلق نباشد امکان دارد تمایل بیشتری به مصرف مایعات داشته باشد. برای رفع تب از پاشویه و دستمال نم دار استفاده کنید. مصرف مایعات به رفع ویروس و باکتری موجود در بدن کمک کند.

نحوه انتقال آبله مرغان در کودکان

در صورتی که قبلاً به آبله مرغان مبتلا نشده باشید، احتمال ابتلا به این بیماری در موارد زیر افزایش پیدا می‌کند:

قرار گرفتن در یک اتاق همراه با شخص مبتلا به آبله مرغان برای مدت بیش از ۱۵ دقیقه

برقراری تماس نزدیک با شخص مبتلا به آبله مرغان

۹۰ درصد از افرادی که قبلاً به آبله مرغان مبتلا نشده باشند در صورت وجود موارد فوق به این بیماری مبتلا می‌شوند.

پس از وارد شدن ویروس به بدن، حدود ۷ تا ۲۱ روز و در بیشتر مواقع ۱۰ تا ۱۴ روز طول می کشد تا علائم بیماری ظاهر شوند.

عوارض ابتلا به آبله مرغان در کودکان

التهاب عضله قلب

عفونت کلیه

التهاب ناگهانی آپاندیس

مشکلاتی در هماهنگی حرکات بدن

عفونت لوزالمعده

التهاب مفاصل

عفونت چشمی

آبله مرغان در کودکان تا چند روز واگیر دارد؟

دورهای در آن ویروس به صورت نهفته فعالیت دارد از روز دهم الی بیست و یکم ابتلا به ویروس است. یعنی اگر در این مدت با فرد مبتلا تعامل داشته باشید و واکسینه نشده باشید، احتمال ابتلا به آبله مرغان برای شما افزایش می یابد.

چگونه از سرایت آبله مرغان جلوگیری کنیم؟

واکسن آبله مرغان بهترین روش جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان چقدر است؟

این مدت چیزی حدود هفت الی ده روز می باشد.

کلام پایانی

آبله مرغان در کودکان یکی از بیماری هایی است که در اثر واگیر و یا سرماخوردگی بوجود آید. برای اینکه بتوانیم با این ویروس مقابله کنیم و کودکان خود را از ابتلا در امان نگه داریم، باید واکسناسیون کنیم. واکسن آبله مرغان تا ۹۸ درصد می تواند این ویروس را کنترل کند و از ابتلا به این ویروس جلوگیری کند. در این مطلب علائم این بیماری و روش های درمان را مطرح کردیم. در نهایت از شما می خواهیم تجربه خود را از این بیماری با ما درمیان بگذارید. شما می توانید هرگونه پرسش در این زمینه را در قسمت دیدگاه ها وارد کنید.

دکتر دوامی

دکتر نسرین السادات دوامی

ایشان دوره پزشکی عمومی را در سال ۶۹ به پایان رسانده و در سال ۱۳۷۷ موفق به کسب رتبه بورد تخصصی کودکان از دانشگاه اصفهان گردید. ایشان پس از فارغ التحصیلی تا کنون در مراکز درمانی مختلف از جمله بیمارستان امیرالمونین و درمانگاه نواب صفوی و همچنین مطب شخصی مشغول به مداوای کودکان بیمار می باشند.

اشتراک گذاشتن مقاله در شبکه های اجتماعی