اوریون بیماری است که توسط ویروس (پارامیکسو ویروس) ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب علائمی شبیه به آنفولانزا دارد و منجر به تورم غدد بزاقی شده که در بین گوش و خط فک (غدد پاروتید) قرار دارند. این ویروس می‌تواند از فردی به فرد دیگر (واگیردار است) منتقل شود. اوریون در کودکانی که بین سنین 5 تا 15 سال قرار دارند، متداول است.

اوریون معمولاً یک بیماری خفیف است. کودکان اغلب اوقات در طی 10 روز بهبود می‌یابند. واکسیناسیون کودکان بهترین راه جهت پیشگیری از ابتلا به اوریون است. در صورتی که کودک، واکسن دریافت نکرده باشد، به اوریون مبتلا خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی اوریون در کودکان و یا برای دریافت نوبت در مطب دکتر نسرین السادات دوامی با شماره تلفن‌های 03133350189 تماس حاصل فرمایید.

عوامل ابتلا به اوریون چیست؟

این بیماری بوسیله ویروس ایجاد می‌شود که می‌تواند از روش‌های زیر منتشر شود:

• ارتباط مستقیم با شخص مبتلا
  • تنفس قطرات کوچک ناشی از عطسه یا سرفه فرد مبتلا به اوریون
  • تماس با جسمی که به تازگی به ویروس آلوده شده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم‌ها

چه عواملی خطر ابتلا به اوریون را افزایش می‌دهد؟

احتمال ایجاد این بیماری در کودکانی که واکسن دریافت نکرده‌اند، بیشتر است.

علائم و نشانه‌های بیماری اوریون چیست؟

علائم بیماری اوریون معمولاً 2-3 هفته پس از اینکه کودک در معرض ویروس قرار گرفت، بروز می‌کند. علائم شامل موارد زیر است:

• تب: اولین علائم این بیماری تب است که معمولاً حدود سه تا چهار روز طول می‌کشد.
  • درد عضلانی، سردرد و خستگی: کودکان از بی‌حالی و درد مزمن عضلات در سراسر بدن احساس ناراحتی خواهند داشت. توجه داشته باشید که این علائم عمومی است و منحصر به اوریون نیست.
  • ورم غدد بزاقی: ورم مانند یک برآمدگی کوچک در زیر گوش شروع می‌شود و به تدریج مایعات بیشتری در زیر پوست جمع شده و باعث می‌شود که ورم تا فک پایین ادامه یابد. گونه ورم کرده و ممکن است باعث جلو آمدن گوش شود. این علائم درطول 1-3 روز بعد از آشکار شدن، به اوج خود می‌رسد. غده بناگوشی نیز معمولاً متورم شده و همچنین دیگر غدد بزاقی که در زیر زبان قرار دارند، و کف دهان ممکن است دچار ورم شود. در این نواحی درد و حساسیت نیز ایجاد می‌شود.
  • کاهش اشتها: کودکانی که دچار اوریون می‌شوند، اشتهای خود را از دست می‌دهند. ورم و دردناک شدن غدد بزاقی نیز خوردن غذا را برای کودکان مشکل می‌کند.

اولین علائم بیماری معمولاً 16 – 18 روز پس از ابتلا به ویروس بروز می‌کند. تورم غده بزاقی، بیماری را آشکار می‌کند و نیاز است که به پزشک مراجعه کنید.

روش تشخیص اوریون

تشخیص اوریون در کودکان طی مراحل زیر انجام می‌شود:

• آزمایش جسمانی: پزشک ورم را بررسی کرده تا احتمال اوریون را از ورم گره لنفاوی تشخیص دهد. ورم اوریون برخلاف ورم گره‌های لنفاوی، حاشیه و لبه مشخصی دارد. همچنین ورم گره لنفاوی در پشت فک ایجاد می‌شود، جایی که غده پاروتید در یک طرف صورت و زیر گوش قرار دارد.
  • تست ماده مخاطی و بزاق: نمونه‌گیری از بینی و دهان می‌تواند وجود ویروس در مخاط و بزاق را تعیین کند.
  • آزمایش خون: آزمایش خون جهت بررسی آنتی‌بادی‌های ایجاد شده در مقابل ویروس اوریون انجام می‌شود. همچنین این آزمایش احتمال گسترش ویروس از طریق خون به دیگر بخش‌های بدن را بررسی می‌کند.

این آزمایشات ابتلا به اوریون را تایید می‌کنند.

بیماری اوریون در کودکان تا چند روز ادامه دارد؟

بیماری اوریون بطور معمول یک تا دو هفته ادامه دارد، اما ممکن است حتی در طول چند روز نیز برطرف شود. طول دوران بیماری بسته به عواملی مانند سن کودک، سلامت عمومی و اینکه کودک واکسن دریافت کرده است، می تواند متفاوت باشد. کودکانی که واکسن دریافت کرده باشند، طول دوره بیماری کوتاه‌تری دارند و علائم آنها خفیف خواهد بود. از آنجا که دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد، درمان و مراقبت خانگی بهترین راه برای بهبود حال کودک است.

چگونه از کودکان در طول بیماری اوریون مراقبت کنیم؟

می‌توانید برای بهبود حال کودک در طول بیماری اوریون کارهای زیر را انجام دهید:

• کودک باید استراحت کند: مانند هر بیماری ویروسی دیگر، بدن برای مقابله با عفونت اوریون نیاز به استراحت دارد. کودکان را به مدرسه نفرستید و اجازه دهید که در رختخواب استراحت کنند. کودک باید از بازی کردن، دویدن و دیگر فعالیت‌های پرجنب و جوش منع شود.
  • مایعات بیشتری به کودک بدهید: مقدار زیادی آب به کودک بدهید. ورم روی فک باعث می‌شود که غذا خوردن برای کودک سخت باشد. از این رو سعی کنید که غذای او حاوی مقدار بیشتری مایعات باشد. غذاهایی مانند پوره میوه، سوپ گوشت و سبزیجات به آنها بدهید.
  • از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید: می‌توانید یک دوز استامینوفن یا (پاراستامول) یا ایبوپروفن به کودک بدهید. گرچه بهتر است که قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید، بویژه اگر سن کودک پایین است یا بیماری دیگری دارد یا داروی دیگری نیز مصرف می‌کند.

برای بهبودی کودک مراقبت و توجه در خانه اهمیت دارد. اما گاهی اوقات ویروس اوریون ممکن است منجر به عوراضی برای سلامتی کودک شود.

عوارض بیماری اوریون در کودکان چیست؟

گاهی اوقات بیماری اوریون منجر به عوارض زیر می‌شود:

• مننژیت: مننژیت، عفونت و التهاب مننژ و بافتی است که مغز و نخاع را می‌پوشاند. کودکانی که دچار این عوارض می‌شوند، بطور کامل بهبود می‌یابند.
  • انسفالیت: انسفالیت التهاب مغز است. اکثر کودکان از این عارضه بهبود می‌یابند. با این وجود، ممکن است منجر به علائم عصبی شدید شود.
  • ارکیت: این بیماری، التهاب دردناک یک یا هر دو بیضه است. این عارضه تنها در پسرانی که به بلوغ رسیده‌اند رخ می‌دهد. حدود 50 % از موارد، بیان کرده‌اند که سایز بیضه آنها کوچک‌تر شده و از هر 10 مرد، یکی از آنها تعداد اسپرم کمتری داشتند. ارکیت ناشی از اوریون، به ندرت منجر به ناباروری می‌شود.
  • تورم تخمدان و تورم سینه: تورم تخمدان، التهاب دردناک تخمدان‌ها است و تورم سینه، ورم بافت سینه می‌باشد. این عارضه تنها در دخترانی که به سن بلوغ رسیده‌اند ایجاد می‌شود.
  • پانکراتیت: التهاب دردناک پانکراس است.
  • ناشنوایی: ناشنوایی ممکن است که بطور موقتی یا دائمی باشد.

عوارض این بیماری در بزرگسالان نسبت به کودکان متداول‌تر‌ است. با پیشگیری از عفونت می‌توانید از این مشکلات اجتناب کنید.

چگونه از ابتلای کودکان به بیماری اوریون جلوگیری کنیم؟

می‌توانید دستوالعمل‌های زیر را جهت پیشگیری از ابتلای کودکان به بیماری اوریون به کار بگیرید:

• واکسیناسیون: واکسیناسیون بهترین راه جهت محافظت کودک از ابتلا به ویروس اوریون است. این واکسن به مقدار قابل توجهی موارد ابتلا را کاهش داده و در جوامع متعددی اوریون بطور کامل از بین رفته است.
  • بهداشت مناسب: به کودکان خود آموزش دهید که پس از بازی دست‌های خود را با صابون بشویند. اگر در تماس با اجسامی قرار بگیرند، که فردی مبتلا آن را لمس کرده باشد، باید دست‌های خود را بشویند. حفظ بهداشت باعث کاهش گسترش ویروس می‌شود.
  • عادات خوب: به کودکان آموزش دهید که از لیوان و قاشق فردی که سالم به نظر نمی‌رسد، استفاده نکنند. همچنین به آنها توضیح دهید که هنگام عطسه و سرفه بینی و دهان خود را بپوشانند. اگر فردی در اطراف آنها بدون پوشاندن دهان/بینی عطسه یا سرفه کرد، کودک شما باید دهان و بینی خود را با دستمال بپوشاند تا از تنفس ذرات بزاق و مخاط آن فرد جلوگیری کند.

آیا پس از ایجاد مصونیت، امکان ابتلای کودک به اوریون وجود دارد؟

این احتمال وجود دارد، اما شانس ابتلا بسیار کم خواهد بود. واکسن، جهت محافظت در مقابل بیشتر مواردی که در معرض آنها قرار می‌گیرد، ساخته شده است. کودکی که دو دوز از واکسن MMR دریافت کرده باشد، در صورتی که در تماس طولانی مدت با فرد آلوده قرار بگیرد، ممکن است به اوریون مبتلا شود. با این حال بهتر است که کودک با واکسن امنیت داشته باشد تا اینکه بدون واکسن و آسیب‌پذیر بماند.

همچنین افرادی که دو دوز واکسن دریافت می‌کنند، شدت علائم آنها بسیار کمتر خواهد بود، سریع‌تر بهبود می‌یابند و احتمال ایجاد عوارض در آنها کمتر می‌شود.