نوزادان تازه متولد شده اغلب تحت تأثیر عارضه زردی قرار می گیرند، که باعث می شود پوست و چشم های آنها مایل به رنگ زرد شود. زردی در اثر تجمع یک ماده شیمیایی به نام بیلی روبین در خون و بافت های کودک ایجاد می شود. بیلی روبین به طور معمول توسط کبد فرآوری می شود، اما پردازش این ماده شیمیایی در کبد نوزاد چند روز طول می کشد، بنابراین حدود شش نوزاد از هر ده نوزاد دارای عارضه زردی می باشند. این بیماری بیشتر در بین نوزادان نارس دیده می شود. این روند طبیعی منجر به زردی فیزیولوژیکی می گردد.

زردی معمولاً در روز دوم یا سوم بعد از تولد نوزاد ظاهر می شود. اگر کودک شما کامل و سالم است، زردی خفیف جای نگرانی ندارد و خود به خود در طی یک هفته برطرف می شود. با این حال، یک نوزاد نارس یا بیمار یا نوزادی که مقادیر بسیار بالایی از بیلی روبین را دارد، نیاز به نظارت دقیق و درمان های پزشکی خواهد داشت.

گاهی اوقات، بیماری زمینه‌ای خون و کبد نیز می تواند باعث زردی در نوزادان گردد. این شرایط شامل آنتی بادی های گروه خونی، کم خونی همولیتیک، هپاتیت و گالاکتوزمی است.

علت زردی در کودکان

علت های زردی در کودکان شامل موارد زیر است:

زردی فیزیولوژیکی

بیلی روبین، ماده زائد حاصل از تجزیه سلول های پیر و آسیب دیده گلبول های قرمز در بدن است. کبد در از بین بردن بیلی روبین به عنوان ضایعات بدنی کمک می‌رساند.

در رحم مادر، بیلی روبین نوزاد از بند ناف منتقل شده و توسط بدن مادر دفع می گردد. بعد از تولد، کبد نوزاد باید به تنهایی بیلی روبین را از بین ببرد و ممکن است چند روز طول بکشد تا کبد با سرعت کامل بتواند این ماده را دفع کند. در این بین، بیلی روبین اضافی در بدن نوزاد علائم زردی را ایجاد می کند.

هر نوزاد تازه متولد شده دارای سطح بیلی روبین بیش از حد معمول بوده و حدود 60 درصد از نوزادان کامل متولد شده، علائم قابل توجهی دارند. معمولاً برای این عارضه درمان لازم نمی شود، مگر اینکه نوزاد سطح بیلی روبین بسیار بالایی داشته، نارس بدنیا آمده و یا بیمار باشد. کم آبی بدن (از دست دادن آب بدن) یا افزایش وزن ضعیف می تواند عارضه زردی در نوزاد را بدتر کند.

سایر دلایل زردی در نوزادان

زردی همچنین می تواند توسط طیف وسیعی از موارد دیگر ایجاد شود از جمله:

• شیر مادر – سینه‌های مادر در چند روز اول پس از زایمان مقادیر کمی آغوز (شیر غلیظی که چند روز اول پس از زایمان تولید می شود و از نظر ایمنوگلوبین ها غنی بوده و حاوی مقادیر زیادی از آنتی بادی ها و ویتامین هاست) تولید می کند. تا زمانی که شیر غیر آغوز بخواهد وارد سینه ها شود، مقدار محدود مایعات دریافتی از شیر مادر ممکن است بر عملکرد کبد کودک تأثیرگذار باشد. همچنین تصور می شود که برخی از آنزیم های موجود در شیر مادر در ایجاد عارضه “زردی شیر مادر” (یک نوع زردی بی خطر که می تواند چندین هفته ادامه داشته باشد) نقش داشته باشند. در صورت داشتن زردی شیر مادر، شیردهی را طبق معمول ادامه دهید.
  • ناسازگاری های گروه خونی رزوس (Rh) و ABO – وقتی مادر و کودک گروه خونی متفاوتی با یکدیگر داشته باشند، ممکن است مادر آنتی بادی‌هایی تولید کند که می توانند در مراحل بعدی بارداری به گلبول های قرمز نوزاد حمله کنند. این بدان معنی است که سطح بالاتر از حد طبیعی سلول های قرمز آسیب دیده باید از بدن خارج شود، که به نوبه خود باعث افزایش سطح بیلی روبین می گردد. نوزاد ممکن است با عارضه کم خونی متولد شده و در عرض چند ساعت بعد از تولد دچار زردی شدید شود.
  • کم خونی همولیتیک – این عامل می تواند یک اختلال ارثی در سیستم ایمنی بدن باشد (بیماری خودایمنی)، یعنی حالتی که سیستم ایمنی بدن سلول‌های قرمز خون را از بین می برد. همچنین می تواند نشانه ای از عارضه‌های دیگر مانند عفونت جدی (سپتیسمی یا عفونت خون) باشد.

به ندرت پیش می آید که زردی امکان داشته باشد به دلیل شرایط زیر ایجاد شود:

• هپاتیت نوزادان (التهاب کبد) – برخی از ویروس هایی که می توانند باعث هپاتیت در نوزادان شوند شامل سیتومگالوویروس، ویروس سرخچه و هپاتیت A، B و C است. معمولاً امکان شناسایی ویروس خاص ایجاد کننده هپاتیت نوزادان وجود ندارد. نوزادان مبتلا به هپاتیت نوزادی ممکن است قبل از تولد، در رحم یا در ماه اول نوزادی در معرض عفونت ویروسی قرار بگیرند.
  • گالاکتوزمی – گالاکتوز یک قند شیر است. اختلال نادر گالاکتوزمی، زمانی اتفاق می افتد که کودک فاقد آنزیم مورد نیاز برای تجزیه گالاکتوز شیر باشد. مقادیر بالای قند شیر می تواند به کبد آسیب رسانده و باعث التهاب و ایجاد زخم گردد. این عارضه در ابتدا خود را به شکل زردی نشان می دهد.
  • آترزی صفراوی (انسداد مجرای صفراوی) – به طور معمول بیلی روبین از کبد به «مجاری صفراوی» سرازیر می شود و به این ترتیب اجازه می دهد بیلی روبین و سایر محتویات در کیسه صفرا قبل از رسیدن به روده جمع شده و از بین بروند. در آترزی صفراوی، این مجاری به دلایل ناشناخته مسدود شده و از بین رفته یا توسعه نیافته اند. بدون مجاری صفراوی، بیلی روبین در کبد جمع شده و علائم زردی را ایجاد می کند. مدفوع کودک در این حالت بسیار کم رنگ خواهد شد.

علائم زردی در نوزادان

علائم زردی در نوزادان به علت و شدت آن بستگی دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• زردی به پوست سرایت می کند، که معمولاً ابتدا در صورت و پوست سر ظاهر می شود.
  • حالت زرد قسمت های سفید چشم (صلبیه)
  • زردی در پوست بدن پخش می شود (در عارضه زردی متوسط)
  • زرد شدن کف دست و کف پا (در عارضه زردی شدید)
  • خواب آلودگی غیر طبیعی
  • مشکلات تغذیه ای
  • در بعضی موارد، مدفوع به رنگ روشن دیده شده و ادرار تیره رنگ می گردد.

اگر در مورد بروز هر یک از این علائم در نوزادتان نگرانی دارید، با متخصص کودکان مشورت کنید.

تشخیص علت زردی در نوزادان

علت اصلی زردی در نوزادان هنوز دقیقا مشخص نبوده و باید علت آن یافت شود. برخی از آزمایشات تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• معاینه بدنی (همیشه موارد)
  • بررسی میزان زردی پوست (در اغلب موارد)
  • آزمایش خون (گاهی اوقات)
  • اسکن اولتراسوند (تصویربرداری با امواج فراصوت، بیوپسی کبد یا جراحی اکتشافی (به ندرت).

زردی در نوزادان چه مدت طول می کشد؟

زردی طبیعی (فیزیولوژیکی) معمولاً پس از 1 یا 2 هفته از بین می رود. گاهی اوقات زردی طبیعی ممکن است بیش از این نیز طول بکشد.

اگر نوزادتان در 24 ساعت اول پس از تولد زردی بگیرد، چه خواهد شد؟

زردی در 24 ساعت اول پس از تولد هرگز طبیعی نیست و نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد. بلافاصله با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید.

اگر نوزادتان هنوز در سن 2 هفتگی زردی دارد، چه باید کرد؟

اگر کودک شما 2 هفته پس از تولد هنوز زردی دارد، پزشک یا ماما باید آن را بررسی کند. نوزاد شما به آزمایش خون احتیاج خواهد داشت و ممکن است لازم باشد به پزشک متخصص اطفال (پزشک متخصص بیماری های نوزادان و کودکان) مراجعه کنید.

توجه به این نکته مهم بوده که هیچ یک از دلایل نادر زردی را که نیاز به درمان های خاص دارند نادیده نگیرید. آترزی صفراوی یکی از این موقعیت‌های مهم می‌باشد.

درمان زردی در نوزادان

درمان زردی در نوزادان به علت آن بستگی دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

زردی خفیف

اگر کودک تازه متولد شده سالم و خوب باشد، هیچ درمانی لازم نیست. در این حالت فرآیند تجزیه درست بیلی روبین برای کبد کودک فقط چند روز طول می‌کشد.

زردی متوسط

فتوتراپی متداول ترین روش درمانی است. فتوتراپی به معالجه عارضه ها و ناخوشى هاى پوستی بوسیله اشعه نورانی گفته می شود. فتوتراپی، بیلی روبین موجود در پوست نوزاد را به ماده شیمیایی کمتر مضر تبدیل می کند. در این روش لباس های نوزاد را از تن او درآورده و در یک دستگاه انکوباتور گرم و زیر نورهای آبی قرار داده می‌شود. برای اینکه نوزاد بصورت حداکثر تحت معرض نور باشد، فقط از پوشک و محافظ چشم برای پوشش نوزاد استفاده می گردد. به صورت جایگزین، ممکن است از “بیلی بلنکت یا پتوی فتوتراپی” استفاده شود. بیلی بلنکت یا پتوی فتوتراپی پدی است که مستقیماً در برابر کودک قرار می‌گیرد و کودک را در معرض نور قرار می دهد. در این حالت باز هم، کودک فقط پوشک می پوشد و در یک زیرانداز آبی روشن انعطاف پذیر پیچیده می شود. درمان معمولاً یک یا دو روز طول می کشد و ممکن است در خانه یا در بیمارستان با حضور مادر صورت بگیرد. برای جلوگیری از کم آبی بدن و افزایش دفع بیلی روبین، نوزاد شما هر سه تا چهار ساعت به تغذیه منظم نیاز خواهد داشت.

زردی شدید

گاهی اوقات نوزاد به درمان با بیش از یک پرتوی نور آبی (فتوتراپی چندگانه) نیاز خواهد داشت. وقتی روش فتوتراپی چندگانه مورد نیاز واقع شود، معمولاً نوزاد به اتاق نوزادان تازه متولد شده منتقل می شود. به ندرت و فقط در موارد بسیار شدید که بیماری زمینه ای باعث ایجاد زردی شده باشد، ممکن است به انتقال خون نیاز باشد.

سایر روش‌های درمانی

درمان موارد شایعی که باعث زردی می شوند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• زردی فیزیولوژیکی – غالباً هیچ درمانی لازم نیست، فقط گاهی اوقات به فتوتراپی نیاز است.
  • زردی شیر مادر – شیردهی باید ادامه یابد. در چند روز اول گه‌گاه به فتوتراپی نیاز خواهد بود و پس از آن معمولاً نیازی به درمان نیست.
  • اختلاف در گروه خون – آنتی بادی های ساخته شده توسط مادر می توانند برای چند هفته در سیستم کودک فعال بمانند. در این حالت، یک دوره طولانی‌تر از فتوتراپی احتمالا لازم خواهد شد.

روش های درمان برای بیماری های نادری که باعث زردی می شوند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کم خونی همولیتیک – روش درمان به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، درمان کم خونی همولیتیک ناشی از عفونت مالاریا شامل داروهای ضد مالاریا می‌شود.
  • هپاتیت نوزادی – هیچ درمان پزشکی خاصی برای این حالت وجود ندارد. گزینه ها ممکن است شامل مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی یا دارویی برای بهبود جریان بیلی روبین از طریق مجاری صفراوی باشد.
  • گالاکتوزمی – درمان اصلی در این حالت این بوده که اطمینان حاصل کنید تا رژیم غذایی کودک فاقد گالاکتوز یا لاکتوز (یک نوع قند شیر دیگر) می باشد. به طور معمول، این به معنای قطع شیردهی و استفاده از شیرخشک های اختصاصی است.
  • آترزی صفراوی – درمان شامل جراحی برای اتصال بخشی از کبد به روده (روده کوچک) بوده تا اجازه دهد بیلی روبین و سایر محتویات تخلیه موثری داشته باشند.