Search
Close this search box.
دکتر نسرین دوامی » مقالات » مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک
۳ دقیقه
مدت زمان مطالعه

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک شامل چه مواردی می‌شود این موضوع یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن برای جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر دقت کرد. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره مراقبت هایی که باید پس از واکسن زدن کودک خود رعایت کنید بیان کنیم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نکات مراقبتی پس از واکسن زدن کودک

کودکان در سنین مختلف واکسن های مختلفی تزریق می‌کنند. از آن جایی که واکسن پنج گانه در سه دوره برای کودک تزریق می‌شود، به همین علت بسیار مهم است که درباره مراقبت از کودک پس از واکسیناسیون اطلاعاتی داشته باشید. این مراقبت ها شامل موارد زیر می‌باشد:

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کند این موضوع است که ۲۰ دقیقه پس از انجام واکسیناسیون کودکان در محل درمانگاه بمانید تا در صورتی که علائم آلرژی را در کودک خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک چیست؟

در ۲۴ ساعت اول اطراف محل تزریق برای کاهش تورم، خارش و قرمزی حوله سر بگذارید. اما توجه داشته باشید که از گذاشتن یخ روی موضع خودداری کنید.

در ۲۴ ساعت دوم پارچه یا حوله نسبتا گرم در محل تزریق قرار دهید. حتما حوله را به طور مرتب تعویض کرده و به مدت طولانی در محل تزریق قرار ندهید.

بعد از زدن واکسن برای کودک خود از لباس های خنک و گشاد استفاده کنید، زیرا لباس های تنگ موجب آوردن فشار به محل تزریق شده و کودک را آزار می‌دهد.

یکی دیگر از مراقبت هایی که می‌توانید انجام دهید ماساژ دادن کودک می‌باشد. این کار به کاهش درد و اسپاسم عضلانی کمک می‌کند.

بعد از واکسیناسیون به کودک خود توجه بیشتری داشته باشید و از ایجاد هرگونه اتفاقی که موجب استرس و یا به هم ریختن آرامش او می‌شود خودداری نمایید.

به تمام نکات مراقبتی که پزشک برای شما شرح داده است توجه داشته باشید.

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک

راهکارهای کاهش تب کودک

از داروی مخصوص کاهش تب کودکان مانند استامینوفن و یا ایبوپروفن استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که مقدار لازم این داروها به وزن کودک شما بستگی دارد. به هیچ وجه به کودک خود آسپیرین ندهید البته لازم به ذکر است که درباره مقدار دارویی که باید به کودک خود بدهید به ویژه برای کودکان زیر ۶ ماه با پزشک خود صحبت کنید. پس از دادن داروهای تب بر به مدت یک ساعت صبر کنید و دوباره دمای بدن کودک خود را چک کنید در صورتی که مورد مشکوکی مشاهده کردید حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

تغذیه کودک پس از واکسن

یکی از مسائل مهم پس از واکسن زدن مخصوصا برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، تغذیه کودک می‌باشد. شیر مادر علاوه بر اینکه مایعات و مواد مغذی لازم را جهت تقویت و سلامت بدن فراهم می‌کند، احساس آرامش و امنیت کودک را نیز افزایش داده و تحمل درد برای او آسان تر خواهد شد. در مورد کودکانی که از غذای کمکی استفاده می‌کنند پس از واکسیناسیون توصیه می‌شود غذاهایی مانند سوپ ماهیچه با هویج، حریره بادام، فرنی و… را برای تقویت قوای جسمی کودک در برنامه غذایی او داشته باشید. توجه داشته باشید که نوشیدنی ها و انواع آبمیوه هایی که کودک با مشورت پزشک می‌تواند آن ها را مصرف کند، پس از زدن واکسن برای کاهش تورم و بهبودی هرچه سریعتر توصیه می‌شود. به کودک خود مرتب مایعات دهید. تب باعث کم آبی بدن کودک می‌شود پس مطمئن شوید که آب بدن کودکتان کم نیست.

دکتر دوامی

دکتر نسرین السادات دوامی

متخصص کودکان و نوزادان ایشان درسال ۱۳۶۳ با رتبه ۶۲ کنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدند و درسال ۱۳۶۹ پزشکی عمومی را به پایان رساندند و در سال ۱۳۷۷ موفق به کسب رتبه بورد تخصصی کودکان از دانشگاه اصفهان گردید. ایشان پس از فارغ التحصیلی تا کنون در مراکز درمانی مختلف از جمله بیمارستان امیرالمونین و درمانگاه نواب صفوی و همچنین مطب شخصی مشغول به مداوای کودکان بیمار می باشند.

اشتراک گذاشتن مقاله در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

درباره مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک شامل چه مواردی می‌شود این موضوع یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن برای جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر دقت کرد. در

ادرار سوختگی کودکان

ادرار سوختگی کودکان

ادرار سوختگی کودکان چه علائمی دارد؟ ادرار سوختگی کودکان، نوعی التهاب پوستی شدید بوده که به صورت نواحی قرمز رنگ و دارای جوش های ریز اندام تناسلی، باسن یا کشاله

بیماری سیاه سرفه در کودکان

بیماری سیاه سرفه چیست و چه طور درمان می‌شود؟ ممکن است این سوالات بعد از شنیدن سیاه سرفه در کودکان برای شما ایجاد شود. با ما همراه باشید تا پاسخ

درمان دررفتگی در نوزادان

درمان دررفتگی در نوزادان

درمان دررفتگی در نوزادان با مداخله زودهنگام برای حصول اطمینان از رشد مناسب استخوان‌های تشکیل دهنده مفصل ران، ضروری است. رشد نامناسب هر یک از دو بخش گوی یا حفره‌ای