Search
Close this search box.
دکتر نسرین دوامی » چکاپ کودکان » چکاپ دوره ای نوزاد چقدر ضرورت دارد؟
۷ دقیقه
مدت زمان مطالعه

چکاپ دوره ای نوزاد چقدر ضرورت دارد؟

چکاپ دوره ای نوزاد چقدر ضرورت دارد؟ قطعاً شما به عنوان والدین متوجه سرعت و یا کند بودن رشد فرزند خود می شوید. زمانی که فرزند شما زیر یک سال سن دارد، این موضوع می تواند برای شما جالب باشد و آن را به طور مرتب پیگری کنید. هر ماه کودک شما رشد می کند، یاد می گیردف بازی می کند و در نهایت راه می رود و صحبت می کند. شما ممکن است وسواس زیادی روی این موضوع داشته باشید و به طور مرتب پیگیر چکاپ دوره ای شوید. در حالی که دیگر والدین ممکن است زمانی که پزشک به آنها توصیه کند، چکاپ دوره ای را پیگیری کنند. هر چند باید خدمت شما عرض کنیم که چکاپ های بیش از حد هم برای کودک شما خوب نیست. در این مطلب می خواهیم هر آنچه که به شما در این زمینه کمک می کند را با بهره گیری از تجربیات دکتر نسرین دوامی بیان کنیم. دکتر نسرین دوامی بهترین متخصص اطفال اصفهان است که انواع بیماری های کودکان را درمان می کنند.

چکاپ دوره ای نوزاد

چرا چکاپ دوره ای نوزاد مهم است؟ 

پیشرفت رشد کودک پیگیری می شود

پزشک شما ممکن است یک معاینه کامل از کودک به عمل آورد و بعضی پارامترها مانند قد و وزن را اندازه گیری کند تا از روند طبیعی رشد مطمئن شود.

معاینات نوزاد به پزشک شما این امکان را می‌دهد تا هرگونه عارضه از معاینه قبلی را پیگیری کند.

سابقه پزشکی خانوادگی

پزشک شما  با توجه به این که بسیاری از بیماری ها ممکن است به وراثت و بیماری های فامیلی مرتبط شود ممکن است از شما راجب به سابقه بیماری های فامیلی سوال کند.

واکسیناسیون

معاینات منظم نوزادان برای کمک به والدین در جهت ادامه مسیر واکسیناسیون‌های معمول کودک، بسیار مهم است.

چکاپ دوره ای نوزاد شامل چیست؟

معاینه فیزیکی 

آزمایش دوره ای نوزاد یعنی زمان بررسی فرا رسیده است. این بدان معنا است که باید رشد کودک خود را بررسی کنید. پزشک کودک شما روند کلی اندازه‌گیری طول، وزن و دور سر کودک را بررسی می‌کند. سوالاتی که پزشک ممکن است از شما بپرسد به ترتیب عبارتند از:

آیا طول و وزن کودک شما با سرعت مناسب افزایش می‌یابد؟

او سرحال، فعال و هوشیار است؟

رشد او منظم است؟

پزشک همچنین چشمان کودک، شنوایی و سلامت کلی او را بررسی می کند. متخصص اطفال توصیه می کند مادران در معاینه ۴ ماهگی از نظر افسردگی پس از زایمان تحت غربال‌گری قرار بگیرند.

نقاط عطف رشد

کودک شما در هنگام خواب بیشترین رشد خود را دارد. اگر چه ممکن است از خود بپرسید چه زمانی استقلال فردی را برای خوابیدن در شب پیدا می‌کند؟ بعضی از بچه‌ها و نه همه، در ۱۲ هفتگی طول دوره خواب آنها افزایش می یابد. گاهی هم برخی از آنها استقلال فردی در خوابیدن را پیدا می کنند.

سینه خیز رفتن کودک: بالا بردن سر و احتمالاً سینه هنگامی که روی شکم هستند.

غلتیدن از شکم به پشت: برخی از نوزادان شروع به غلتیدن می‌کنند، در حالی که دیگر نوزادان ممکن است این کار را نکنند.

توجه به اشیاء کوچک و تلاش: برخی کودکان برای دست‌یابی به همه چیزهایی که می‌بیند، بسیار تلاش می کنند.

به یاد داشته باشید، هر نوزادی یک جور است و هنگامی که صحبت از رشد می شود، طیف وسیعی از موارد وجود دارد. هنوز هم اگر در مورد نقاط عطف کوچولوی خود نگرانی دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. شما می توانید از او در مورد روشهایی برای پیشرفت و رشد کودک خود یا تقویت آن سوال کنید.

آزمایش هماتوکریت

علاوه بر چکاپ دوره ای نوزاد، پزشک ممکن است در یک دوره آزمایش هماتوکریت یا هموگلوبین انجام دهد. با این آزمایش میزان کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن در کودک شما بررسی می شود.

چه زمانی باید برای چکاپ دوره ای نوزاد به پزشک مراجعه کنیم؟

در طول اولین سال تولد کودکتان، معاینات را هر چند ماه یکبار و بر اساس جدول زمانی برنامه ریزی کنید. اکثر پزشکان برای نظارت بر رشد، شش تا هفت چکاپ را در یک سال اول توصیه می کنند. جدول زمانی برای این معاینات به ترتیب عبارتند از:

یک ماهگی

۲ ماهگی

۴  ماهگی

۶ ماهگی

۹ ماهگی

یک سالگی

پاسخ به سوالات متداول شما

کلام پایانی

چکاپ دوره ای نوزاد یکی از آزمایش ها و بررسی های مهم است که طبق آن سلامتی کودک ارزیابی می شود. از آزمایش دوره ای نوزاد می توان وضعیت رشد و سلامتی او را ارزیابی کرد. علاوه بر اینکه ممکن است در این چکاپ مشکلی مشاهده شود. اینکه خیلی زود متوجه یک مشکل در نوزاد خود شوید می توانید تصمیم های مهمی برای درمان او بگیرید و به سلامتی هر چه بهتر او کمک کنید.

دکتر دوامی

دکتر نسرین السادات دوامی

ایشان دوره پزشکی عمومی را در سال ۶۹ به پایان رسانده و در سال ۱۳۷۷ موفق به کسب رتبه بورد تخصصی کودکان از دانشگاه اصفهان گردید. ایشان پس از فارغ التحصیلی تا کنون در مراکز درمانی مختلف از جمله بیمارستان امیرالمونین و درمانگاه نواب صفوی و همچنین مطب شخصی مشغول به مداوای کودکان بیمار می باشند.

اشتراک گذاشتن مقاله در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

درباره مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک شامل چه مواردی می‌شود این موضوع یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن برای جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر دقت کرد. در

ادرار سوختگی کودکان

ادرار سوختگی کودکان

ادرار سوختگی کودکان چه علائمی دارد؟ ادرار سوختگی کودکان، نوعی التهاب پوستی شدید بوده که به صورت نواحی قرمز رنگ و دارای جوش های ریز اندام تناسلی، باسن یا کشاله

بیماری سیاه سرفه در کودکان

بیماری سیاه سرفه چیست و چه طور درمان می‌شود؟ ممکن است این سوالات بعد از شنیدن سیاه سرفه در کودکان برای شما ایجاد شود. با ما همراه باشید تا پاسخ

درمان دررفتگی در نوزادان

درمان دررفتگی در نوزادان

درمان دررفتگی در نوزادان با مداخله زودهنگام برای حصول اطمینان از رشد مناسب استخوان‌های تشکیل دهنده مفصل ران، ضروری است. رشد نامناسب هر یک از دو بخش گوی یا حفره‌ای