دکتر نسرین دوامی » مقالات » تب بی دلیل در کودکان خطرناک است؟
مدت زمان مطالعه

تب بی دلیل در کودکان خطرناک است؟

تب بی دلیل در کودکان یکی از نگرانی های والدین و دلیل مراجعات مکرر به بهترین متخصص اطفال در اصفهان می باشد. به طور کلی تب در بدن نمایانگر مبارزه سیستم دفاعی بدن با عوامل بیماری زا می باشد. در حقیقت تب یک هشدار بوده که در بدن ویروسی وجود که در حال مقابله با آن می باشد. گاهی پیش می آید که در کودکان بدون علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا شاهد تب بی دلیل می باشیم. اما تب بی دلیل در کودکان به چه علت رخ می دهد؟ اگر شما هم می خواهید پاسخ این سوال را بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تب بی دلیل در کودکان

تب بدون علت و بدون نشانه ای از عفونت یا سرما خوردگی می تواند نشانه وجود یک بیماری یا ویروس در بدن کودک باشد. توجه به تب کودکان به ویژه در سن کمتر از ۳۶ ماه بسیار مهم است. علت این است که در بیشتر موارد به دلیل عفونت های شدید یا خفته در بدن کودک نمایان می شود. عموما تشخیص بین عفونت های باکتریایی و ویروسی دشوار می باشد. بیشتر کودکانی که به عفونت های ویروسی خود محدود شونده مبتلا می شوند بدون نیاز به اقدامات درمانی خاصی بهبود می یابند. اما در مقابل تب های ناشی از باکتری های پنهان و بیماری هایی مانند مننژیت بدون مداخلات پزشکی بهبود پیدا نمی کنند و در صورتی که به موقع تشخیص داده نشوند ممکن است خطرناک باشند.

چه عواملی در تب بی دلیل در کودکان موثر هستند؟

تشخیص دلیل تب و عوامل موثر بر آن به ویژه در کودکان زیر ۳۶ ماه کمی دشوار می باشد. تب در نوزادانی که کمتر از یک ماه سن دارند با بالای ۳۸ درجه سانتی گراد مشخص می شود.در این بازه سنی عفونت های باکتریایی خطرناک که بدون علامت سبب بروز تب می شوند اغلب پاتوژن های آن ها در اواخر زایمان به وجود می آید. استرپتوکوک پنومونیه از دلایل تب بدون علت و منشا می باشد. علاوه بر این ها عفونت های کلیوی ، عفونت های ادراری در کودک و مننژیت از عوامل موثر در تب بدون علامت در نوزادان و کودکان زیر ۳ سال می باشد.

علت شایع تب در کودکان چیست؟

همه ما می دانیم یکی از دلایل شایع تب درکودکان سرماخوردگی در کودکان می باشد. هم چنین آنفولانزا در کودکان می تواند از علل شایع تب در کودک باشد. اما عوامل دیگری نیز می تواند در بروز تب بی دلیل در کودکان یا به طور کلی تب در کودکان موثر باشند. شایع ترین دلیل تب در کودکان بین ۳ ماه تا ۳۶ ماه عفونت های باکتریایی می باشد که برخی از آن ها به شرح زیر هستند:

• استرپتوکوک پنومونیه (عامل بیماری پنومونی)
  • استرپتوکوک گروه B (عامل عفونت GBS)
  • نایسریا مننژیتیدیس (باکتری عامل مننژیت)
  • هموفیلوس آنفلوانزا تیپ B (عامل عفونت های باکتریمی مانند عفونت خون، مننژیت)
  • استافیلوکوک اورئوس (عامل عفونت های پوستی و عفونت های ایجاد کننده مننژیت، پنومونی و…)

توجه داشته باشید که واکسیناسیون کودکان تا حد زیادی درصد بروز عفونت های خطرناک باکتریایی مانند استرپتوکوک پنومونیه را به شدت کاهش می دهد.

چه بیماری هایی سبب تب بی دلیل در کودکان می شوند؟

بیماری هایی که در بخش فوق به آن ها اشاره شد مهم ترین بیماری هایی هستند که در ایجاد تب بی دلیل در کودکان نقش دارند. علاوه بر آن برخی بیماری ها نیز می توانند سبب ایجاد این نوع تب در کودکان شوند که به شرح زیر می باشند:

• مننژیت
  • پنومونی (سینه پهلو)
  • عفونت مجرای ادراری
  • عفونت های ویروسی در مفصل نوزادان
  • التهاب و عفونت اطراف ناف
  • اوتیت مدیا ( عفونت گوش)
  • التهابات معده و روده
  • التهاب مغز استخوان
  • عفونت های پوستی

تب بی دلیل در کودکان چه علائمی دارد؟

تب بی دلیل در کودکان به گونه ای می باشد که کودک هیچ نشانه و علائمی به جز تب در بدن خود ندارد. به این معنا که محلی از عفونت یا سرماخوردگی در کودک دیده نمی شود. در برخی مواقع علائمی همراه با تب می تواند نشانه وجود عفونت و یا بیماری های عفونی در کودک باشد. اغلب بیماری های باکتریمی و عفونت های مخفی ممکن است با علائم دیگری نمایان شوند که به عبارت زیر می باشند:

• بی حالی و کاهش فعالیت کودک
  • گریه شدید کودک
  • بی قراری
  • اختلال در خواب
  • رنگ پریدگی
  • کاهش تماس چشمی
  • استفراغ و اسهال
  • علائم حیاتی غیر نرمال
  • تغذیه دشوار و نامناسب
  • افزایش فعالیت تنفسی همراه با تورفتگی بین دنده ای و ناله کردن کودک

درمان تب بی دلیل در کودک

آن دسته از کودکانی که دارای بیماری ناشی از سموم باکتریایی هستند درمان تجربی با آنتی بیوتیک فورا برای آن ها باید شروع شود.

شیرخوارانی که زیر یک ماه سن دارند بایستی در بیمارستان بستری شوند و پس از تکمیل ارزیابی ها به صورت تجربی درمان شوند. درمان شیرخواران با آمپی سیلین همراه با سفالوسپورین یا جنتامایسین انجام می شود. در صورتی که آزمایشات خونی و بررسی csf طبیعی باشد شیرخواران بین ۱ تا ۳ ماه باید طی ۲۴ ساعت به وضعیت پایدار بازگردند.

دکتر دوامی

دکتر نسرین السادات دوامی

متخصص کودکان و نوزادان ایشان درسال ۱۳۶۳ با رتبه ۶۲ کنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدند و درسال ۱۳۶۹ پزشکی عمومی را به پایان رساندند و در سال ۱۳۷۷ موفق به کسب رتبه بورد تخصصی کودکان از دانشگاه اصفهان گردید. ایشان پس از فارغ التحصیلی تا کنون در مراکز درمانی مختلف از جمله بیمارستان امیرالمونین و درمانگاه نواب صفوی و همچنین مطب شخصی مشغول به مداوای کودکان بیمار می باشند.

اشتراک گذاشتن مقاله در شبکه های اجتماعی