Search
Close this search box.
۵ دقیقه
مدت زمان مطالعه

تعداد دفعات مدفوع نوزاد

تعداد دفعات مدفوع نوزاد در روز باید چند بار باشد؟ والدین چه زمانی باید نگران این موضوع شوند؟ کارکردن شکم یک انسان اعم از نوزاد و بزرگسال، بسیار مهم است. هر فردی باید روزانه یکبار در روز کارکرد طبیعی شکم را داشته باشد. یک نوزاد روزهای اول تولد باید به مدت سه بار در روز مدفوع داشته باشد. در صورتی که نوزاد تا ۴۸ ساعت مدفوع نکند لازم است حتما به متخصص اطفال مراجعه کند. الگوی تعداد دفعات مدفوع نوزاد می تواند هر بار پس از شیرخوردن باشد. در این مقاله قصد داریم به نکات مهم آن با بهر گیری از تجربیات دکتر نسرین دوامی بهترین متخصص اطفال اصفهان بپردازیم.

تعداد دفعات مدفوع نوزاد

اهمیت منظم بودن مدفوع نوزاد

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تعداد دفعات مدفوع نوزاد و کار کردن شکم او بسیار مهم است. الگوی دفع نوزادان با یکدیگر متفاوت است . معمولا نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، در روز ۴ الی ۵ دفعه است. تعداد دفعات مدفوع برای خانم هایی که با شیر مادر تغذیه می کنند بیشتر از نوزادانی است که با شیر خشک تغذیه می کنند. ممکن است شکم کودک شما تا سه روز هم کار نکند، این موضوع جای نگرانی ندارد اما بیش از سه روز نیاز به رسیدگی و مراجعه به پزشک دارد.

مدفوع نوزاد چندبار در روز باشد طبیعی است؟

همانگونه که در مورد دفعات مدفوع نوزاد گفتیم، کار کردن شکم نوزادان با یکدیگر متفاوت می باشد. تعداد دفعات دفع نوزاد در دو سه روز اول تولد می تواند ۴ یا ۵ بار باشد. در شش هفته اول اگر کودک وزن گرفته باشد، می تواند دو تا ۵ بار در روز دفع داشته باشد.  تعداد دفعات کودکتان مهم نیست.

تعداد دفعات مدفوع نوزاد بیش از ۴ بار در روز پس از ۶ ماهگی زیاد است و سبب ضعف کودک می شود. در نوزادانی که تنها با شیر مادر تغذیه می کنند، تعداد دفع کمتر از یک بار در سه یا ۴ روز  اول تولد نوزاد طبیعی نیست. برای کودکانی که بالای ۲ سال سن دارند، لازم است حتماً روزی یکبار دفع داشته باشند. مدفوع کردن نوزاد بلافاصله بعد از غذا ناشی از رفلاکس معده می باشد. با پر شدن معده سیستم گوارشی و روده فعال می شود.

شیر مادر دارای مقدار کمی مواد زائد می باشد. مدفوع نکردن نوزاد در این وضعیت نشانه یبوست نیست و سبب وزن گیری نوزاد به مرور زمان می شود. در صورتی که نوزاد شما با شیرخشک تغذیه می کند لازم است روزی یکبار دفع داشته باشد.

در صورتی که مدفوع کودک سخت و خشک می باشد و به صورت گلوله گلوله است، نوزاد از یبوست رنج می برد. لازم است توسط متخصص اطفال معاینه شود. بهترین متخصص اطفال اصفهان دکتر نسرین دوامی می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

در صورت زیاد شدن تعداد دفعات مدفوع نوزاد چه کنیم؟

زیاد دفعات مدفوع نوزاد به تغذیه او بستگی دارد. اگر در روز بین ۷ تا ۸ بار هم شکم نوزاد کار کرد مشکلی ندارد. اگر بیشتر از این شد لازم است به متخصص اطفال مراجعه کنید. نکات مهمی که در رابطه با طبیعی بودن کار کردن شکم نوزاد می توان بیان کرد به ترتیب عبارتند از:

سفت و خشک بودن مدفوع نوزاد نشان دهنده کمبود مایعات در بدن او می باشد. این می تواند به دلیل تب یا سایر موارد در بدن بیمار باشد.

به نوزادان زیر یکسال شیر گاو ندهید، زیرا سبب خشک و سفت شدن مدفوع می شود.

مدفوع سبز رنگ نوزاد به دلیل مصرف زیاد غلات می باشد. سعی کنید غلات کمتری بخورید و غلات کمتری به نوزاد بدهید.

قهوه ای شدن رنگ مدفوع نوزاد می تواند به دلیل خوردن قطره آهن باشد. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست.

اگر در مدفوع نوزاد رگه های خونی مشاهده کردید ممکن است به دلیل مشکلات جزیی در مقعد نوزاد باشد. این موضوع بی اهمیت نیست و نیاز به رسیدگی دارد. ممکن است متخصص اطفال برای این مشکل پماد تجویز کند.

در صورتی که در مدفوع خون یا مخاط مشاهده کردید، ممکن است ناشی از مشکلات روده ای باشد.

زیاد شدن تعداد دفعات دفع کودک و آبکی شدن مدفوع نوزاد می تواند نشانه اسهال باشد. این مشکل ناشی از عفونت روده ای کودک می باشد و یا در اثر تغییر در رژیم غذایی او ایجاد می شود.

در مورد دفعات مدفوع نوزاد به چه چیزی باید توجه کنیم؟

تعداد دفعات مدفوع نوزاد بسیار مهم است اما مهمتر از آن نوع مدفوع است. مدفوع نوزاد باید نرم و طبیعی باشد. در صورتی که مدفوع نوزاد خشک و سفت باشد یا به سختی دفع شود، نشانه یبوست می باشد. مادران لازم است به رنگ و قوام مدفوع نوزاد توجه داشته باشند .در صورتی که نوزاد وزن می گیرد اما مدفوع او شل است، جای نگرانی ندارد.

نوزاد تازه متولد شده دفع مدفوع بالایی دارد اما پس از ۳ الی ۶ هفته دفع او در روز عادی است. به مرور تعداد دفعات دفع کمتر خواهد شد. اگر تغییرات ناگهانی و شدید در مدفوع مشاهده کردید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

نوزاد در روز چند بار مدفوع می کند؟


۲ تا ۵ بار مدوفوع برای نوزادان تازه متولد شده کاملاً طبیعی است.

۴ بار کردن شکم نوزاد سه ماهه در روز طبیعی است؟


بله این میزان کارکرد شکم برای نوزاد چهار ماهه طبیعی است. البته در صورتی که هیچ علامتی از بیماری نداشته باشد و وزن کم نکرده باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟


اگر مدفوع خیلی شل و نرم بود و نوزاد بی حال بود. همچنین مدفوع نوزاد شما ممکن است سفت و گلوله ای باشد و این موضوع به روده های او بیشتر فشار وارد می کند.

کلام پایانی

تعداد دفعات مدفوع نوزاد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. البته بیش از آن نوع مدفوع اهیمت دارد. تعداد دفعات کار کردن شکم نوزادان با یکدیگر فرق دارد. طبیعی بودن کارکرد شکم نوزاد را می توان تنها بر اساس وزن گرفتن و سالم بودن کودک ارزیابی کرد. ممکن است شکم کودک شما تا سه روز کار نکند اما همه چیز طبیعی باشد. منظور از طبیعی وضعیت سلامتی نوزاد، رشد و وزن گرفتن او می باشد.

دکتر دوامی

دکتر نسرین السادات دوامی

متخصص کودکان و نوزادان ایشان درسال ۱۳۶۳ با رتبه ۶۲ کنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدند و درسال ۱۳۶۹ پزشکی عمومی را به پایان رساندند و در سال ۱۳۷۷ موفق به کسب رتبه بورد تخصصی کودکان از دانشگاه اصفهان گردید. ایشان پس از فارغ التحصیلی تا کنون در مراکز درمانی مختلف از جمله بیمارستان امیرالمونین و درمانگاه نواب صفوی و همچنین مطب شخصی مشغول به مداوای کودکان بیمار می باشند.

اشتراک گذاشتن مقاله در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

درباره مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک شامل چه مواردی می‌شود این موضوع یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن برای جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر دقت کرد. در

ادرار سوختگی کودکان

ادرار سوختگی کودکان

ادرار سوختگی کودکان چه علائمی دارد؟ ادرار سوختگی کودکان، نوعی التهاب پوستی شدید بوده که به صورت نواحی قرمز رنگ و دارای جوش های ریز اندام تناسلی، باسن یا کشاله

بیماری سیاه سرفه در کودکان

بیماری سیاه سرفه چیست و چه طور درمان می‌شود؟ ممکن است این سوالات بعد از شنیدن سیاه سرفه در کودکان برای شما ایجاد شود. با ما همراه باشید تا پاسخ

درمان دررفتگی در نوزادان

درمان دررفتگی در نوزادان

درمان دررفتگی در نوزادان با مداخله زودهنگام برای حصول اطمینان از رشد مناسب استخوان‌های تشکیل دهنده مفصل ران، ضروری است. رشد نامناسب هر یک از دو بخش گوی یا حفره‌ای