Search
Close this search box.
دکتر نسرین دوامی » مقالات » علت دررفتگی در نوزادان و درمان آن
۳ دقیقه
مدت زمان مطالعه

علت دررفتگی در نوزادان و درمان آن

علت دررفتگی در نوزادان و درمان آن چیست؟ مفصل ران یا هیپ مفصلی گوی و کاسه‌ای است که حرکت روان مفصل ران را ممکن می‌سازد تا بتوانیم به راحتی راه برویم. ممکن است نوزاد دچار ناهنجاری‌های ساختاری مفصل ران مانند بدشکل بودن سر استخوان ران، شکل غیرعادی استابولوم و دیگر ساختارهای نگهدارنده دور مفصل ران شود. این عارضه‌ها فرایند رشد مفصل ران و لگن را مختل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که استابولوم و سر استخوان ران تماس عادی لازم را با هم داشته باشند. وقتی این دو بخش تماس کامل با هم نداشته باشد، ناهنجاری خفیفی به نام نیمه‌دررفتگی بوجود می آید. در این مطلب قصد داریم با بهره گیری از تجربیات دکتر نسرین دوامی بهترین متصخص اطفال اصفهان بیشتر به این موضوع بپردازیم.

علائم دررفتگی در نوزادان

دلایل دررفتگی در نوزادان 

دلیل دقیق دررفتگی لگن نوزادان مشخص نیست، اما ثابت شده است که بعضی عامل‌ها خطر متولد شدن نوزاد با دررفتگی مادرزادی لگن را افزایش می‌دهد. در ادامه با دلایل دررفتگی مادرزادی لگن نوزادان آشنا می‌شوید.

سابقه خانوادگی

خطر دررفتگی مادرزادی لگن نوزادان تقریباً یک در هزار است. اگر یکی از والدین دیسپلازی لگن را در دوران کودکی تجربه کرده باشد، خطر این که فرزندش نیز دچار این عارضه شود، به میزان ۱۲ درصد افزایش می‌یابد. همچنین کودکی که خواهر یا برادرش این مشکل را داشته باشد، ۶ درصد بیشتر از بقیه مستعد ابتلا به این عارضه خواهد بود.

ناهنجاری های شکل گرفته در رحم مادر

تورتیکولی یا کجی گردن و چرخش پنجه پا به داخل (متاتارسوس اداکتوس) عارضه‌هایی مادرزادی هستند که غالباً پیامد تحت فشار بودن جنین در رحم بسیار کوچک مادر است. این عارضه‌ها به متخصص هشدار می‌دهد که بررسی کند آیا تحت فشار بودن جنین موجب دیسپلازی لگن نیز شده است یا خیر.

زایمان بریچ

منظور از زایمان بریچ این است که نوزاد به جای سر با باسن از مجرای زایمان خارج شود. نوزادی که با پا به دنیا می‌آید، ده برابر بیشتر از نوزادانی که با سر به دنیا می‌آیند، در معرض خطر دررفتگی لگن قرار دارد.

زمان مراجعه به متخصص برای دررفتگی در نوزادان

پزشک مفصل ران نوزاد را حین معاینه بالینی با ملایمت در جهت‌های مختلف خم می‌کند. اگر لگن دررفته باشد یا به راحتی به طور کامل یا جزئی دربرود، وقتی مفصل ران از رباط جدا می‌شود، پزشک از جا درآمدن لگن را احساس می‌کند و صدایش را می‌شنود. مشکل دررفتگی لگن درصد کمتری از نوزادان تا چند ماه بعد یا دوران کودکی اولیه مشخص نمی‌شود. تشخیص دیرهنگام دررفتگی لگن زمانی انجام می‌شود که متخصص اطفال معاینه بالینی را به منظور بررسی پایداری مفصل ران انجام می‌دهد.

متخصص ارتوپد برای تأیید دررفتگی در نوزادان چهار تا شش ماهه دستور انجام سونوگرافی می‌دهد. مزیت سونوگرافی نسبت به رادیوگرافی معمولی در این است که سونوگرافی را می‌توان بر روی مفصل ران در حال حرکت هم انجام داد. سونوگرافی روش تشخیصی بسیار دقیق و ایمنی است که در آن از تشعشع استفاده نمی‌شود. رادیوگرافی کودکان بزرگ‌تر از شش ماه جزئیات استخوان را بهتر نشان می‌دهد و برای تأیید تشخیص اولیه به کار برده می‌شود.

کلام پایانی

دررفتگی لگن نوزاد یکی از مشکلات نادر است که به ندرت فرزند شما را درگیر می کند. در این مطلب هر آنچه می توانست در این زمینه به شما کمک کند را بیان کردیم. اگر در این زمینه سوال یا ابهامی برای شما باقی مانده می توانید در انتهای این مطلب و در بخش دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید.

دکتر دوامی

دکتر نسرین السادات دوامی

ایشان دوره پزشکی عمومی را در سال ۶۹ به پایان رسانده و در سال ۱۳۷۷ موفق به کسب رتبه بورد تخصصی کودکان از دانشگاه اصفهان گردید. ایشان پس از فارغ التحصیلی تا کنون در مراکز درمانی مختلف از جمله بیمارستان امیرالمونین و درمانگاه نواب صفوی و همچنین مطب شخصی مشغول به مداوای کودکان بیمار می باشند.

اشتراک گذاشتن مقاله در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

درباره مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک شامل چه مواردی می‌شود این موضوع یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن برای جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر دقت کرد. در

ادرار سوختگی کودکان

ادرار سوختگی کودکان

ادرار سوختگی کودکان چه علائمی دارد؟ ادرار سوختگی کودکان، نوعی التهاب پوستی شدید بوده که به صورت نواحی قرمز رنگ و دارای جوش های ریز اندام تناسلی، باسن یا کشاله

بیماری سیاه سرفه در کودکان

بیماری سیاه سرفه چیست و چه طور درمان می‌شود؟ ممکن است این سوالات بعد از شنیدن سیاه سرفه در کودکان برای شما ایجاد شود. با ما همراه باشید تا پاسخ

درمان دررفتگی در نوزادان

درمان دررفتگی در نوزادان

درمان دررفتگی در نوزادان با مداخله زودهنگام برای حصول اطمینان از رشد مناسب استخوان‌های تشکیل دهنده مفصل ران، ضروری است. رشد نامناسب هر یک از دو بخش گوی یا حفره‌ای