کودک در 6 ماهگی در هنگام بازی پر تحرک‌تر، اجتماعی‌تر و پاسخگوتر می‌شود. ممکن است واقعاً از این مرحله از زندگی لذت ببرید زیرا کودک ممکن است قابل پیش بینی‌تر شود و به طور کلی مراقبت از او آسان‌تر شود. این زمان دوره‌ای است که او شروع به تغییر از نوزاد شیرین به کودکی واقعی می‌کند- خزیدن، نشستن، نگه داشتن بطری، غر زدن و هر زمان که به شما لبخند می‌زند قلبتان را تسخیر می‌کند.

مانند همه ویزیت‌های کودک، چکاپ دوره‌ای نوزاد در 6 ماهگی شامل وزن و اندازه‌گیری کودک شما می‌شود تا اطمینان حاصل کنید که رشد آن‌ها مناسب است. پزشک هم‌چنین کودک شما را از لحاظ پوست، چشم، گوش، دهان، قلب و ریه‌ها معاینه می‌کند. در این سن واکسیناسیون نیز وجود دارد. بیایید بیش‌تر در این باره بخوانید.

چکاپ دوره‌ای نوزادان در 6 ماهگی

متخصص اطفال موارد زیر را در چکاپ دوره‌ای نوزادان در 6 ماهگی انجام می‌دهد:

قد و وزن کودک بررسی میشود

برای وزن گیری باید لباس کودک خود را کاملاً در بیاورید. پزشک کودک شما را وزن می‌کند، طول و دور سر را اندازه می‌گیرد و اعداد را در نمودار رشد ترسیم می‌کند. این نمودار به شما امکان می‌دهد تا رشد کودک خود را در مقایسه با کودکان هم‌سال خود ببینید. اگر اندازه‌های او کمی تغییر کرده است، نگران نباشید او فقط در نمودار رشد خودش قرار می‌گیرد.

پزشکان معاینه کامل بدنی کودک را انجام می‌دهند

معاینه کامل بدنی کودک در چکاپ دوره‌ای 6 ماهگی

• قلب و ریه‌ها: پزشک برای گوش دادن به هرگونه ریتم غیرطبیعی قلب یا مشکلات تنفسی، از استتوسکوپ استفاده می‌کند.
  • چشم‌ها: پزشک علائم بیماری‌های مادرزادی چشم و سایر مشکلات را بررسی می‌کند. هم‌چنین ممکن است مجاری اشک مسدود شده و تخلیه شده را بررسی کند.
  • گوش: پزشک به دنبال علائم عفونت است و نحوه واکنش کودک شما به صدا را مشاهده می‌کند.
  • دهان: پزشک به دنبال علائم برفک دهان (عفونت مخمر دهانی) و هر گونه دندان جدید، از جمله موارد دیگر است.
  • سر: پزشک نقاط نرم (ملاج) و شکل سر کودک شما را بررسی می‌کند. هم‌چنین بررسی می‌کند که آیا سر کودک شما در حال سفت شدن و کامل شدن است.
  • بدن: پزشک، رفلکس‌ها و میزان عضلات کودک را بررسی می‌کند و پوست او را از نظر بثورات بررسی می‌کند. هم‌چنین کنترل عضلات کودک هنگام نشستن و برخاستن و هم‌چنین نحوه تعامل، رسیدن و گرفتن چیزها را ارزیابی می‌کند.
  • شکم: در چکاپ دوره‌ای نوزادان در 6 ماهگی، پزشک برای بررسی فتق یا بزرگ شدن اندام به آرامی روی شکم فشار می‌آورد.
  • دستگاه تناسلی: پزشک پوشک کودک شما را باز می‌کند و علائم عفونت را بررسی می‌کند.
  • لگن و پاها: در چکاپ دوره‌ای نوزادان در 6 ماهگی، پزشک پاهای کودک را به اطراف حرکت می‌دهد تا اگر مشکلی در مفاصل ران است تشخیص داده شود.

واکسن 6 ماهگی نوزاد چیست

یک واکسن مخصوص سن در 6 ماهگی برای کودک شما توصیه می‌شود. نام فنی واکسن DTPa-Hib-IPV-HepB است (هم‌چنین “ترکیبی” یا “شش ظرفیتی” نیز نامیده می‌شود)، که باعث تقویت ایمنی کودکان در برابر دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هموفیلوس آنفولانزا، فلج اطفال و هپاتیت ب می‌شود. گاهی اوقات نوزادان یا کودکانی که واکسینه شده‌اند هنوز هم مبتلا به یکی از  بیماری‌ها می‌شوند، اما معمولاً علائم بسیار خفیف‌تری دارند و سریع‌تر بهبود می‌یابند تا کودکانی که واکسن تزریق نکردند.

هم‌چنین به کودک توصیه می‌شود هر سال قبل از فصل آنفولانزا واکسن تزریق کند. واکسن آنفولانزا یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از کودک در برابر سرماخوردگی است که گاهی اوقات “آنفولانزا ” نامیده می‌شود. واکسن آنفولانزا رایگان است و می‌تواند هم‌زمان با واکسن‌‌های مخصوص سن تزریق شود.

برای آمادگی کودک برای واکسیناسیون نیازی به انجام کار خاصی نیست. نوزادان معمولاً می‌توانند واکسیناسیون خود را به موقع انجام دهند، حتی اگر کمی احساس ناراحتی کنند. اگر کودک شما تب بالا دارد یا اگر نگران هستید که بیش از حد قادر به انجام واکسن‌ها نیستند، با پزشک یا پرستار تماس بگیرید. آن‌ها به شما اطلاع می‌دهند که آیا می‌توانید واکسن را تزریق کنید، یا اگر لازم است برای یک روز دیگر انجام دهید.

کودک من بعد از واکسیناسیون چه احساسی دارد؟

بعد از یک یا دو روز، بعضی از کودکان ممکن است کمی احساس ناخوشایندی کنند. شایع‌ترین واکنش‌ها عبارتند از:

• قرمزی، درد یا تورم در محل ورود سوزن‌ها
  • یک برجستگی کوچک، سخت و بدون درد (که به آن گره گفته می‌شود) در محلی که سوزن وارد آن می‌شود
  • از دست دادن اشتها
  • تب خفیف (دمای بالای بدن)
  • رفتار بی قرار یا ناآرام
  • گاهی اوقات استفراغ یا اسهال.

بیش‌تر این علائم بین 12 تا 24 ساعت طول می‌کشد و سپس بهتر می‌شوند. از بین رفتن گره‌ها ممکن است چند هفته طول بکشد.

آیا عوارض جانبی نادری وجود دارد که لازم باشد در مورد آن‌ها بدانم؟

عوارض جانبی جدی بسیار نادر است، اما ممکن است اتفاق بیفتد و برخی از والدین می‌خواهند قبل از واکسیناسیون کودکان خود، اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها کسب کنند.

زمان بعدی واکسن چه زمانی است؟

سه دوره دیگر واکسن در دوازده ماهگی توصیه می‌شود. در آن زمان، واکسن‌های جدید کودکان را در برابر سرخک، اوریون، سرخچه و بیماری مننگوکوک محافظت می‌کند. هم‌چنین کودک شما واکسنی برای تقویت ایمنی بدن در برابر پنوموکوک خواهد زد.

اگر کودک شما برای اولین بار واکسن آنفولانزا زده باشد، چهار هفته بعد به دوز دوم نیاز دارد. مهم است که نوزادان و کودکان به موقع واکسینه شوند تا اطمینان حاصل شود که در اسرع وقت از آن‌ها محافظت می‌شود.

سوالاتی که پزشک ممکن است بپرسد

سوالاتی که پزشک ممکن است در چکاپ 6 ماهگی بپرسد

خواب کودک شما چگونه است؟

در 6 ماهگی احتمالاً کودک شما در یک دوره 24 ساعته حدود 14 تا 15 ساعت خواهد خوابید.

آیا کودک شما برای غذای جامد آماده به نظر می‌رسد؟

چهار تا شش ماهگی برای شروع غذای کودک شما با مواد جامد مناسب است یعنی غلات له شده که برای اولین غذای جامد کودک در نظر گرفته شده اگر هنوز این کار را نکرده‌اید، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید چگونه شروع کنید. در مورد حساسیت‌های غذایی که در خانواده شما ایجاد می‌شود حتماً به پزشک بگویید. اگر قبلاً این کار را شروع کرده‌اید، اگر کودک شما روی غذا آروغ میزند یا زیاد ترش می‌کند، به پزشک اطلاع دهید. او ممکن است یک مشکل هضم قابل درمان به نام ریفلاکس داشته باشد.

حرکات روده‌ای کودک شما چگونه است؟

همان‌طور که کودک شما شروع به خوردن مواد جامد می‌کند، اجابت مزاج او سخت و بوی بیش‌تری می‌یابد. اما به طور کلی، مدفوع کودک شما هنوز باید نسبتاً نرم باشد. مدفوع خشک یا گلوله مانند نشانه کمبود آب بدن یا یبوست است. در صورت مشاهده این مورد به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا کودک شما می‌تواند بالا بیاید یا بنشیند؟

در 6 ماهگی بسیاری از نوزادان می‌توانند از هر دو طریق (جلو به عقب و عقب به جلو) غلت بزنند و بدون تکیه گاه بنشینند، اگرچه برخی برای تسلط بر این مهارت‌ها به کمی وقت بیش‌تر نیاز دارند. اگر کودک شما یاد نگرفته است که حداقل یک دور بچرخد، به پزشک خود بگویید.

آیا کودک شما شروع به دندان در آوردن کرده است؟

برخی از نوزادان اولین دندان خود را در اوایل 6 ماهگی یا حتی زودتر از آن در می‌آورند. کودک شما ممکن است در حالی که دندان‌هایش رویش دارد از لثه‌های قرمز، متورم و حساس رنج ببرد. پزشک شما می‌تواند راه‌هایی برای تسکین لثه کودک شما پیشنهاد دهد. به محض رویش اولین دندان، پزشک به کودک شما توصیه می‌کند که آب حاوی فلوراید بنوشد یا قطره فلوراید بخورد.

کودک شما چه صداهایی ایجاد می‌کند؟

در این سن مهارت‌های زبانی کودک شما شامل حباب، جیغ زدن، خندیدن، تقلید از دیگران و سرفه است. او هم‌چنین صداهای قابل شناسایی مانند “با” “دا”، یا “ما” را نیز می‌سازد. اگر کودک شما هیچ صدایی تقلید نمی‌کند یا کم‌تر از قبل “صحبت” می‌کند، این را به پزشک بگویید.

آیا کودک شما به دنیای اطراف خود علاقه‌مند است؟

اکنون کودک شما باید به خوبی به بازی اکتشافی بپردازد، اشیاء را در دهان خود بگذارد و چیزهایی را بگیرد، بیاندازد، یا پرتاب کند. اگر به نظر می‌رسد کودک شما به اسباب بازی یا اشیاء دیگر علاقه ندارد، به پزشک بگویید.

مهارت‌های حرکتی خوب کودک شما چگونه است؟

کودک شما احتمالاً دست به وسایل می‌زند و آن‌ها را می‌گیرد و هم‌چنین ممکن است با استفاده از دستان خود اشیای کوچک را به سمت خود بیاورد و وسایل را از دستی به دست دیگر منتقل کند.

مهارت‌های حرکتی نامناسب کودک شما چگونه است؟

کودک شما باید هنگامی که او را بالا می‌برید، توانایی تحمل وزن روی پاهایش را داشته باشد. پاهای خمیده و پاهای گرد شده برای راه رفتن به جای صاف به سمت بالا قوس دار هستند در این سن هنوز طبیعی هستند، اما اگر کودک شما به گونه‌ای حرکت کند که شما را نگران کند، یک پا را دوست داشته باشد، به نظر می رسد هنگام حرکت به پهلو کج می‌شود، تمایل دارد فقط از یک دست استفاده کند، به دکتر اطلاع دهید.

آیا چشمان کودک و یا نوع نگاه او به چیزهای غیرعادی را بررسی کرده‌اید؟

در هر ویزیت کودک، پزشک باید ساختار و ترازبندی چشم‌ها و توانایی کودک در حرکت صحیح آن‌ها را بررسی کند. در 6 ماهگی، کودک شما باید توانایی کنترل حرکات چشم خود را داشته باشد و دیگر نباید گاهی اوقات با چشمان متقاطع ظاهر شود.

شنوایی کودک شما چگونه است؟

اگر کودک شما به سمت صدا نمی‌رود، حتماً به پزشک خود بگویید. هرچه مشکلات احتمالی شنوایی زودتر بررسی شود، زودتر قابل درمان است.