Search
Close this search box.
دکتر نسرین دوامی » خدمات متخصص کودکان اصفهان » علت زود دندان در آوردن نوزادان چیست؟
۵ دقیقه
مدت زمان مطالعه

علت زود دندان در آوردن نوزادان چیست؟

دندان در آوردن نوزادان یکی از شیرین ترین لحظاتی می باشد که با رویش و ریشه زدن هر دندان والدین اقدام به ثبت لحظه ها می کنند. اما در عین شیرینی  این لحظات زود دندان در آوردن نوزادان به دلیل حالت ها و علائمی که تجربه می کنند می تواند برای والدین کمی ناراحت کننده باشد. به طور معمول سن دندان در آوردن نوزادان از ۷ ماهگی تا ۱۳ ماهگی می باشد اما برخی از نوزادان به دلایل مختلفی ممکن است زودتر از این سن دندان هایشان شروع به جوانه زدن کند. این فرآیند فیزیولوژیکی می تواند منجر به تغییراتی در دهان کودک شود. اگر لثه های کودکتان می خارد و برآمدگی هایی رو لثه های کودک مشاهده می کنید. اگر کودکتان زودتر از موعد نشانه های دندان در آوردن دارد و شما نگرانی هایی دارید پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید چرا که ما در این مقاله از سایت دکتر نسرین دوامی بهترین متخصص اطفال در اصفهان می خواهیم علت زود دندان در آوردن نوزادان را بررسی کنیم.

دندان در آوردن کودک

روند دندان در آوردن نوزادان

هنگام دندان در آوردن نوزادان مواد شیمیایی در بدن کودک آزاد می گردد که سبب می شود برخی از سلول های لثه از بین رفته و جدا شوند. اینگونه لثه به دندان ها اجازه رشد می دهد. بنابراین این تصور که لثه یا گوشت لثه هنگام جوانه زدن دندان پاره می شود یا بریده می شود کاملا اشتباه می باشد. این روند تنها یک تغییر شیمیایی در بدن می باشد.

سن دندان در آوردن  نوزادان

به طور معمول لثه نوزادان از سه ماهگی شروع به خارش می کند. به همین دلیل است که دچار ریزش آب دهان هستند و لب های آن ها همیشه خیس است. البته این علائم می تواند ناشی از ریفلاکس بیولوژیک نوزاد هم باشد. اولین دندان نوزاد عموما در ۷ ماهگی می روید اما این رویش ممکن است از ۴ ماهگی تا ۱۳ ماهگی به طول انجامد.

فرمول تقریبی دندان در آوردن نوزاد

برای تخمین سن دندان در آوردن کودک فرمولی وجود دارد که نمی توان گفت قطعی بوده و ثابت شده است اما به طور تقریبی سن دندان در آورد نوزاد را نشان می دهد. در این فرمول لازم است سن کودک منهای ۶ شود تا تعداد دندان های کودک مشخص شود. به عنوان مثال اگر کودک ۱۱ ماه سن دارد باید ۵ دندان داشته باشد.

عوامل موثر در دندان در آوردن نوزاد

سن رویش و جوانه زدن دندان ها در کودکان متفاوت می باشد و این به دلیل تاثیر گذاری عوامل مختلف بر روی رشد دندان های کودکان می باشد. برخی از این عوامل به شرح زیر می باشند:

  • تغذیه مادر در دوران بارداری

در هنگام تولد نوزادان ۲۰ دندان آهکی شیری در لثه هایشان دارند. بنابراین این دندان ها از دوران بارداری مادر ایجاد شده اند و تغذیه مادر  در دوران حاملگی نقش مهمی در دندان در آوردن نوزادان دارد.

  • تغذیه کودک

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند نسبت به نوزادانی که با شیرخشک تغذیه کرده اند دندان های محکم تر و با کیفیت تری دارند. مکش شیر توسط دهان نوزاد سبب محکم شدن و سفت شدن عضلات صورت نوزاد می شود.

چرا برخی نوزادان زودتر دندان در می آورند؟

زود دندان در اوردن نوزاد

زمان دقیقی برای رشد دندان های کودک در نظر گرفته نشده است و برخی کودکان زودتر و برخی دیرتر دندان هایشان شروع به رشد می کند. به نظر می رسد ژنتیک اینجا هم نقش خود را ایفا کرده و نوزادانی که خواهر یا برداری دارند که زودتر یا دیرتر دندان هایشان رشد کرده است می توانند دچار این مسئله شوند. اما نکته ای که مادران به آن توجه می کنند این است که زود دندان در آوردن نوزاد همراه با زودتر خراب شدن دندان های نوزادان می باشد. بنابراین در بخش بعدی به عوارض زود دندان در آوردن نوزادان می پردازیم.

عوارض زود دندان در آوردن نوزاد

در صورتی که نوزاد زودتر از سه ماهگی دندان هایشان شروع به ریشه زدن کرده  است  می تواند ناشی از اختلال ژنتیکی نوزاد به صورت مادر زادی باشد. معمولا زود دندان در آوردن نوزادان مشکلی ایجاد نمی کند و نظر برخی پزشکان این می باشد که بهتر است به این دندان کاری نداشته باشیم اما برخی دیگر معتقدند که باید کشیده شود.

تا اینجای مقاله زود دندان در آوردن نوزادان را بررسی کردیم در بعد بعد علت دیرتر دندان در آوردن کودک را بررسی خواهیم کرد.

چرا برخی نوزادان دیرتر دندان در می آورند؟

دندان در آوردن دیرهنگام نوزاد می تواند به دلایل مختلفی باشد. در فهرست زیر برخی دلایل دیر دندان در آوردن نوزاد آورده شده است:

  • عوامل موروثی

این عارضه در کودکان می تواند ارثی باشد بنابراین اگر در کودکی هر یک از والد هم دیرتر دندان در آورده باشند به کودک نیز منتقل می شود.

  • تغذیه نامناسب

نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می کنند و کمتر با شیر مادر تغذیه می شوند. ممکن است دندان های ضعیف تر و دیرتری داشته باشند.

  • کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D و کلسیم می تواند سبب دیرکرد دندان های نوزاد شود.

  • کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید در کودکان شامل دیر راه رفتن ، تاخیر در صحبت کردن کودک ، اضافه وزن و دیر دندان در آوردن است.

دکتر دوامی

دکتر نسرین السادات دوامی

متخصص کودکان و نوزادان ایشان درسال ۱۳۶۳ با رتبه ۶۲ کنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدند و درسال ۱۳۶۹ پزشکی عمومی را به پایان رساندند و در سال ۱۳۷۷ موفق به کسب رتبه بورد تخصصی کودکان از دانشگاه اصفهان گردید. ایشان پس از فارغ التحصیلی تا کنون در مراکز درمانی مختلف از جمله بیمارستان امیرالمونین و درمانگاه نواب صفوی و همچنین مطب شخصی مشغول به مداوای کودکان بیمار می باشند.

اشتراک گذاشتن مقاله در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

درباره مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک شامل چه مواردی می‌شود این موضوع یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن برای جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر دقت کرد. در

ادرار سوختگی کودکان

ادرار سوختگی کودکان

ادرار سوختگی کودکان چه علائمی دارد؟ ادرار سوختگی کودکان، نوعی التهاب پوستی شدید بوده که به صورت نواحی قرمز رنگ و دارای جوش های ریز اندام تناسلی، باسن یا کشاله

بیماری سیاه سرفه در کودکان

بیماری سیاه سرفه چیست و چه طور درمان می‌شود؟ ممکن است این سوالات بعد از شنیدن سیاه سرفه در کودکان برای شما ایجاد شود. با ما همراه باشید تا پاسخ

درمان دررفتگی در نوزادان

درمان دررفتگی در نوزادان

درمان دررفتگی در نوزادان با مداخله زودهنگام برای حصول اطمینان از رشد مناسب استخوان‌های تشکیل دهنده مفصل ران، ضروری است. رشد نامناسب هر یک از دو بخش گوی یا حفره‌ای